Skůtry II. - testy na Miličíně
|
|||||||||
11.
března 2007 jsme v Miličínském lomu podnikli srovnávací test "nesrovnatelného"...
|
|||||||||
Sea-Doo - základní parametry podle internetu: Délka:
597mm
SubMerge UV-26 - základní parametry podle internetu: Délka:
890mm
Explorer je nejvyšší model od Firmy Sea-Doo. Přesto je výrobek možné zařadit spíše do třídy spotřební, nebo řekněme amatérské. Naopak UV-26 je střední typ z rodiny SubMerge, ale svým provedením by se dal zařadit do dejme tomu třídy "profi". Toto povrchní srovnání jsem zvolil spíše pro lepší zorientování se mezi oběma stroji. Rozhodně tím nechci nějak ovlivnit dojem z obou skůtrů!!! Test je možná na první pohled poněkud nesmyslný, ale prostě nás zajímal rozdíl mezi "spotřebním" skůtrem a skůtrem z vyšší cenové třídy...
Cena První podstatný a markantní rozdíl, kterého si nelze nevšimnout, je v ceně obou výrobků. Zatímco pořizovací náklady na Síídůůčka se pohybují někde kolem 25 tisíci Korun, u skůtrů typu SubMerge je nutné počítat s výdaji kolem 100 tisíc, tedy asi čtyřnásobkem! Od toho se odvíjí i další vlastnosti a konstrukce. Sea-Doo je primárně určeno spíše k "blbnutí" v moři (byť s maximální garantovanou hloubkou kolem 50 metrů -přesné údaje se liší), zatímco dražší model je konstruován pro jeskyňáře a vrakové divery. Nás však především zajímalo, zda za určitých okolností mohou levnější stroje nahradit ty drahé. Odpověď je možná překvapující, ale jak vyplyne z následujícího textu, v některých případech skutečně mohou!
Provedení a konstrukce Co se provedení a konstrukce týká, je na první pohled patrný rozdíl. Sea-Doo jsou sériově lisovány z černého plastu a jejich vzhled odpovídá určení. Tvarované díly s oranžovými doplňky, dvěma(!) ergonomickými rukojetěmi a plastovým košíkem jsou podřízeny designu a tedy trhu pro široké masy. Naopak strohý až průmyslový vzhled černého "úvéčka" jasně napovídá malosériové výrobě pro náročného uživatele. Zábavné je například zjištění, že pro "tunel" pohonných akumulátorů, což je zároveň tělo celé mašinky, si konstruktéři SubMerge zvolili trubku používanou na rozvody městských infrastruktur. Všechny použité materiály (průmyslové plasty, hliník, delryn i nerezové přezky) jsou ale ve znamení značné bytelnosti až předimenzovanosti. Manipulace na suchu je však oproti Explorerům obtížnější, neboť černý drobeček váží třikrát tolik! Ve prospěch SeaDoo může hovořit snadnější transportovatelnost a aero- nebo vlastně spíše hydro- dynamický dojem díky ladné křivce jeho špičky. Zda se ale tvar skutečně výrazně podílí na jeho výkonu se můžeme jen dohadovat... Po elektronické stránce je Submerge též podřízen účelnosti a zjednodušen na nejnutnější propojení mezi oběma akumulátory s motorem pomocí macatých kabelů. Toto zapojení vylučuje snad jakoukoliv poruchu. Na druhou stranu absence elektroniky příliš neumožňuje kontrolu gelových článků ani regulaci otáček pod vodou. Explorer je naopak (po vzoru dnešní doby) vybaven všemožnými obvody. Pohonný akumulátor si s sebou nese vlastní nabíječku, dále má skůtr třístupňový regulátor otáček a dokonce kontrolu stavu akumulátoru, který je indikován vícebarevnou LED diodou. Elektronika je samozřejmě součást, která obecně může zkolabovat, ale na druhou stranu tvůrci Exploreru věnovali velkou péči návrhu ochrany proti vytopení a dá se odhadnout, že Explorer je v tomto směru bezpečný. K chybějící regulaci SubMerge bych měl možná drobnou vítku, neboť pokud používáme mezinožní úvaz, může být kopavý rozjezd z nuly na plno, hlavně pro pány, poněkud nepříjemný! :-)
Jízdní vlastnosti Tento parametr je pro nás pod vodou asi nejpodstatnější a proto jsme se mu věnovali poměrně pečlivě. Nebude překvapením zjištění, že čtyřikrát dražší skůtr pojede rychleji. Má stavitelnou třílistou vrtuli a kapacita jeho olověných akumulátorů mu podle výrobce dovoluje jízdu v délce asi 90 - 150 minut. Rozhodně se však nedá říci, že rychlost bude čtyřnásobná! Na střední nastavení vrtule jede stejně rychle jako Sea-Doo. Jen na "nejostřeji" nastavené listy SubMerge Eplorera předhoní. Dojem bych tedy asi zjednodušeně shrnul: "prostě jede trochu rychleji". Čím však zásadně převýší naše "síídůůčka" je jeho síla a s tím související akcelerace. Ale tady se asi dostaneme do onoho nejdůležitějšího kamene sporu a zásadní otázce našeho testu! Styl jízdy černého SubMerge totiž odpovídá potřebě rychle proniknout daleko do jeskynního systému nebo prozkoumat hluboký vrak pokud možno s co největší možnou výbavou potápěče, skládající se mnohdy z několika přídavných lahví a tím pádem z velkého čelního odporu, navíc často v rukách profesionála s velkým drilem bez nároků na nějakou designovou ergonomii. Pro tento účel je také zkonstruován a věříme tomu, že jej splní na výbornou! Ostatně za tu cenu by bylo smutné, kdyby ne!!! Ovšem například v podmínkách českých vod s naprosto zoufalou viditelností a ledovou vodou se jeví poněkud "akčněji", než je třeba. Ú-véčko asi stejně na nejvyšší rychlost nebude příliš příležitosti využít (viz 1. článek o skůtrech). V tomto případě tedy bude jeho jedinou zbraní právě síla, protože ani výdrž nás nijak zvlášť zajímat nebude. Málo kdy totiž podnikáme v Čechách ponory delší než dejme tomu hodinu (už kůli chladu), na něž bohatě postačí i klubový Explorer. Jen v podmínkách lepší viditelnosti nebo teplejší vody budeme moci využít všech bezesporu perfektních vlastností profíka SubMerge.
Závěrem Z toho vyplývá, že nejsme-li nároční jeskyňáři, případně vrakoví potápěči a chceme-li si jen tak zajezdit pod vodou nebo se naopak dostat například na temných Slapech na vzdálenější lokalitu, je klubový Sea-Doo Explorer zcela dostačující náhražkou za nepoměrně dražší "profi" skůtr. Na druhou stranu, ale, pokud máme náročnější ambice a potřebu často se potápět v těžkých jeskynních podmínkách nebo k hlubokým, velkým vraků, bude nutné sáhnout pro daleko bytelnější a výkonnější stroj jakým je například SubMerge.
|
|||||||||
|